Stopa cukrzycowa (SSC – syndrom stopy cukrzycowej)

Stopa cukrzycowa jest zespołem zmian chorobowych, takich jak infekcja, owrzodzenie lub też degradacja głębokich tkanek, któremu towarzyszą zaburzenia neurologiczne oraz choroby naczyń obwodowych kończyn dolnych. SSC to najgroźniejsze z powikłań cukrzycy. Nieleczona cukrzyca przyczynia się do nieodwracalnych deformacji i martwicy stopy, które mogą prowadzić do amputacji.

Syndrom stopy cukrzycowej związany jest z towarzyszącym cukrzycy uszkodzeniem nerwów. Gdy uszkodzeniu uległy nerwy jednego rodzaju, mówi się o neuropatii, natomiast w przypadku uszkodzenia paru rodzajów nerwów, o polineuropatii.

W wyniku takich zmian osoba chora na cukrzycę nie otrzymuje informacji o:

1. zmieniającej się temperaturze
  2. drażnieniu powierzchownym (np. tarcie, ucisk)
  3. drażnieniu głębokim (np. skaleczeniu, bólu).

Kolejny czynnik przyczyniający się do rozwoju „stopy cukrzycowej” to uszkodzenie naczyń krwionośnych, prowadzące do poważnych zaburzeń ukrwienia kończyn dolnych, głównie stóp (tzw. makro i mikroangiopatia).

Dodatkowym faktorem ryzyka w „zespole stopy cukrzycowej” są deformacje zachodzące w stopach w czasie całego życia, ale nie tylko u diabetyków. Zmiany w szkielecie stopy prowadzą m. in. do wadliwego ustawienia kości, co powoduje zmiany w obciążeniu punktów na stopach, co z kolei jest równoznaczne z przeciążeniem miejsc na to nieprzygotowanych.
Wspomnieć można również o czynnikach zewnętrznych, takich jak nieodpowiednie obuwie, nadwaga i praca stojąca, które także przyczyniają się do SSC.

Podolog w trakcie pierwszej wizyty ocenia stan zdrowia pacjenta na podstawie przeprowadzonego wywiadu oraz ustala wpływ choroby na stan stóp. Diabetycy powinni regularnie odwiedzać gabinet podologiczny, aby zapobiegać ryzyku infekcji i ich konsekwencji.

Zobacz
Nasze referencje

Systematycznie korzystam z profesjonalnej opieki INSTYTUTU PODOLOGII w Poznaniu i nie mam problemu z paznokciami, pęcherzami na stopach czy odciskami. Mogę skoncentrować się na odpowiednim odbiciu i kroku biegowym, nie przenosząc zbędnego obciążenia na biodra i kręgosłup. A co najważniejsze czerpać radość z biegania.

podwójny mistrz Europy Masters w maratonie, dziennikarz

W trakcie naszej kilkuletniej już współpracy pani mgr Agnieszka Nowaczyk, właścicielka Instytutu Podologii, dała się poznać jako osoba profesjonalna i kompetentna, która z dużym zaangażowaniem podchodzi do swojej pracy zawodowej.

W codziennej praktyce wykorzystuje sprzęt wysokiej klasy i utrzymuje wysoki poziom świadczonych usług

…polecamy Instytut Podologii i Klinikę Medskin Agnieszka Nowaczyk, z siedzibą w Poznaniu, jako odpowiedzialnego i profesjonalnie przygotowanego do współpracy partnera w organizowaniu szkoleń.

Dyrektor Dorota Kolęda

Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku

Szkolenie zostało wykonane sprawnie, przez wykwalifikowaną kadrę, a w programie kursu zostały uwzględnione zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne. Szkolenie w pełni spełniło oczekiwania kursantów

Dyrektor Maria Sowińska